אם תצאו לקניות ותלכו ב'שביל החלב', תושיטו יד ותבחרו כל מוצר חלב על המדף שיעלה בדעתכם, כשתהפכו את המוצר ותסתכלו בכשרות שלו יהיה כתוב אחד מהשניים: או "חלב ישראל" או "לאוכלי אבקת חלב נוכרי". וכתב זה בא על חשבונו של זה – אם יהיה כתוב את האחד אז לא יהיה כתוב את השני. למה? מה זה חלב ישראל? ומה זה חלב נוכרי?
גדר חלב נוכרי וחילוקים שייתכנו בו
בעבר בארצות הגולה חלב היה נחשב מוצר רגיש כיוון שלא תמיד היית יכול לייצר בכוחות עצמך חלב ולפעמים זה היה אומר ללכת ולקנות חלב מאדם שאינו יהודי – מה שמייצר בעיה, כי יכול להיות שאותו גוי עירב בחלב הזה חלב של בהמה טמאה או החליפו לגמרי בכזה והרי שהחלב טמא ואסורים אנחנו בשתייתו. לפיכך גזרו חכמינו זיכרונם לברכה על חלב שנחלב על ידי נוכרי ולא הושגח בחליבתו שחלב זה הוא בגדר "חלב נוכרי" ואסור. אולם בגדר ההשגחה יש חילוקי דעות שונות. דוגמא לחילוק כזה היא חילוק על אופן ההשגחה, האם השגחה על ידי מצלמות גם כן נחשבת השגחה או שצריך להשגיח ממש בפועל?
גדר אבקת חלב וסיבת החילוק בו
על "חלב נוכרי" אף אחד לא נחלק שאסור לשתות או להשתמש בו, אלא שלפעמים יש מחלוקת האם החלב נחשב חלב נוכרי או לא, כמו החילוק שהבאנו לעיל. אך חילוק מרכזי אחר יש שהוא בעל נפקא מינות לימינו אנו, וזהו חילוק גבי אבקת חלב; כיוון שבעבר היה קשה לייבש חלב של בהמה טמאה ולעשות ממנו אבקה אז כל מה שהיה אבקת חלב, אף אם היה מיוצר על ידי נוכרי, היה כשר. לכן יש שאלה האם כיום כאשר תהליך ייבוש החלב אפשרי גם בחלב טמא צריך להחמיר גם אבקת חלב נוכרי או לא. ויראי שמים יראו להחמיר (גם אם נוהגים לפי הגר"מ פיינשטיין שמתיר). למידע נוסף על אבקת חלב לחצו כאן
דין חמאה כדין חלב?
השלכה מעניינת מאוד לעניין חלב ישראל וחלב עכו"ם היא לגבי בישול. קיימת מחלוקת גאונים לגבי חמאה שנעשתה מחלב נוכרי. והב"ח על הטור כתב שחמאת עכו"ם מותרת אפילו באופן כזה שלא הושגחה בחליבתה. וזה מפני שחכמים גזרו את גזרתם על חלב וגבינות אך לא גזרו על חמאה. אך דעת האוסרים בחמאה היא שבתוך החמאה יכולים להימצא 'צחצוחי חלב' – חתיכות קטנות של חלב שלא התערבבו לגמרי בחמאה והרי שהן אינן בטלות והן בגדר חלב ממש, שעליו כן חלה גזירת חכמים.
בישול – פתרון אידאלי
נפקא מינא למחלוקת זו היא בישול החמאה. כיוון שבבישול צחצוחי החלב מתערבבים בשאר התבשיל ומתבטלים החמאה תחזור להיות מותרת וכך ניפטר ונצא ממחלוקת גאונים. וכאן למעשה השולחן ערוך פסק שחמאת עכו"ם מותרת ואסורה לפי מנהג המקום בהתאמה, אך אם בישלה – מותר. למידע נוסף על חלב נכרי לחצו כאן